ponedeljek, 17. februar 2020

Franjo H. Naji: Križišče

Mogoče bi pričakovali, da zdravnik, kardiolog in predstojnik kliničnega oddelka, napiše drugačne kratke zgodbe, kot so te, zbrane v knjigi Križišče. Mogoče podobne tistim iz knjige Adama Kaya, Tole bo bolelo. Ampak ne. Zakaj le? Lahko so tudi resne, temačne in družbeno angažirane.
Ko sem brala kratke zgodbe Franja H. Najija se mi je na trenutke zdelo, da berem Georgea Saundersa in njegove zgodbe iz zbirke Deseti december. Ravno tako futuristične in surrealistične so. Včasih. Ravno tako močno zadenejo in odsevajo brezbrižnost današnje družbe do tistih najšibkejših in najbolj odrinjenih. Včasih.

Slog pisanja je globoko premišljen. Ko sem brala posamezne stavke kratkih zgodb, sem ob vsaki napisani besedi čutila, koliko truda je bilo vloženo v njihov nastanek, kako pogosto so bili napisani, obrnjeni, prečrtani, dopisani in spet na novo napisani. A so vredni truda, ki je bil vložen vanje, saj tečejo gladko in kljub na vseh koncih buhtečega se besedišča še vedno kristalno jasno. 
Kakor so odlični tudi dialogi! Za prvenec nekaj težko verjetnega in predstavljivega, posebej na slovenskem knjižnem polju. Knjiga vsekakor ni bila slučajno med ožjimi kandidati za nagrado Prvenec leta 2019.

K moči zgodb poleg odličnih dialogov pripomoreta tudi zaplet in gradnja večine od njih, ki sta takšna, da vzdržujeta bralčevo pozornost in burita njegovo radovednost. Zaradi pisateljeve spretnosti pri tem sem bila ob koncu vsake od zgodb skoraj pripravljena odpustiti nerodnost pri zaključku. Ob koncu večine od zgodb sem bila namreč vedno vsaj malo razočarana. Glede na zasnovo in potek - ki sta vedno res odlična - sem pričakovala več kot le hiter in nekam čuden zaključek, ki mi ni prinesel veliko. Priznam, mogoče bi morala brati bolj pozorno in zavzeto. A mi je primanjkovalo veselja za to:(

Pa dovolj o tem. Potencialnega bralca ponavadi zanima, za kaj se v zgodbah gre. Naj povem, da je dogajanje postavljeno v današnji čas ali pa v zelo bližnjo prihodnost. Če vas zanimajo trenutne razmere v družbi - boj proti bogatim elitam, migracije, uradni in neuradni kriminal, rejništvo - vse skupaj začinjeno z nekaj malega nadnaravnim, sanjami ali pa trilerju podobnega, boste zelo zadovoljni. Poleg tega pa boste lahko uživali še v gladko tekoči in bogati slovenski besedi. 

Naji, H. Franjo
Križišče: zbirka kratkih zgodb
Maribor, Založba Litera, 2019, Knjižna zbirka Piramida
186 strani
ISBN 978 961 7056 16 7

Ni komentarjev:

Objavite komentar

Komentarji so zaželeni:) in nemoderirani. Lahko so tudi anonimni;)